Baaninformatie

Drafbaan Groningen, een parel in het Stadspark!

Op de 1081 meter lange drafbaan wordt linksom gekoerst, over een sprintafstand van 1700m of over een langere afstand van rond 2300m. Voor paarden met een bovengemiddeld lange adem zijn er koersen over 2800m mogelijk.

De drafbaan is een zogeheten sintelbaan. Dit is een mengsel van zand en korrelig steenkoolstolsel, waardoor de baan stevig genoeg, maar niet te hard is om op te koersen.

Eind 2018 is er nieuw zand door de toplaag sintels gemengd. Hierdoor ontstond een optimale bodem voor de dravers om op te koersen. De drafbaan was snel, vlak en vriendelijk voor de paardenbenen.

races_gasunie
De rijke geschiedenis van een legendarische drafbaan!

Drafbaan Groningen, al sinds 1886 een begrip!

Op de drafbaan van Groningen werd niet altijd linksom gekoerst. Dit gebeurde pas in de jaren 1974-1975, toen de hoge tribune met glazen voorzijde werd gebouwd. Hiervoor werd er rechtsom gekoerst. Eerst op een grasbaan, tot deze in 1963-1964 vervangen werd door een verharde baan.

Samen met de grasbaan verdwenen de rennen met volbloeds helaas uit Groningen; een dergelijk harde baan is voor hen geen geschikte ondergrond. Tot die tijd werden de draverijen en rennen gecombineerd op een koersdag, hier komt ook de officiële benaming van de vereniging van drafbaan Groningen vandaan. Dit is nog altijd de Koninklijke Harddraverij- en Renvereniging Groningen (KHRV Groningen).

De KHRV is in 1886 opgericht door Jan Evert Scholten (1849-1918), toen nog de Groninger Harddraverij- en Ren-Vereeniging. In de eerste jaren van de vereniging werden er, meestal op de Korreweg, kortebaandraverijen verreden: rechtuit, en over een korte afstand van circa 300 meter. Al gauw ontstond echter de eerste vorm van langebaandraverijen in Groningen: nabij de Korreweg moest men op een doodlopende weg tweemaal 804,5 meter draven, heen en terug betekende dit een afstand van 1609 meter. Voor het keren aan het einde kreeg men secondes “cadeau”, zodat alleen de gedraafde meters meetelden voor de einddtijd. Van 1892 tot 1900 werd er gekoerst in Glimmen, op renbaan “Groningse Punt – Vogelzang”. Deze baan bleek echter te ver van de stad te liggen, waardoor zowel de paarden als de bezoekers te lang onderweg waren. Er waren toen nog zelden auto’s te zien in Groningen. Glimmen ligt in de provincie Groningen en hier werd rond de
voorlaatste eeuwwisseling (rond 1900) op drie plaatsen gekoerst.
1. Westelijk van Glimmen: bij Havezate-Oosterbroek: 1891-1892
2. Zuid-Oostelijk : Groningse Punt-Vogelzang: 1892-1900
3. Noordelijk : Haren(d)ermolen: 1903-1904; 1917; 1936-1937; 1947
Nadat afscheid was genomen van de baan Vogelzang doordat de gemeente aldaar geen koersen op zondag meer wenste te zien, werd er tot in 1922 op het Noorder Sportterrein gekoerst. Deze baan, die zelfs de magere jaren door het totalisatorverbod in 1911 wist te overleven, moest uiteindelijk plaats maken voor huizenbouw.

De Koninklijke Harddraverij- en Renvereniging verplaatste in 1922 opnieuw haar koersbaan. Ditmaal naar het Stadspark. Tot augustus 2021 heeft de KHRV hier koersen kunnen organiseren. Hierna heeft de vereniging als doel gesteld om diverse drafsport-initiatieven in het noorden van het land te ondersteunen.

Wilt u meer lezen over de geschiedenis van de KHRV? Klik hier om een kijkje te nemen in het uitgebreide archief van het Nationaal Draf- en Rensport Museum!

Snelle links:
Meer over Glimmen? Klik dan hier!
Meer over draven in Groningen? Klik dan hier!
Meer over Groningse Punt – Vogelzang? Klik dan hier!
Meer over draven in Harendermolen? Klik dan hier!

 

Bron: Nationaal Draf- en Rensport Museum / NDR Archief